Jak začít létat?

Jak začít létat?

Odpověď na tuto otázku Vám nejlépe zodpovíme osobně přímo na letišti, jelikož cest a možností je spousta. Zde jsou nejčastější situace a dotazy, které s novými žáky řešíme.

Co byste měli vědět, než se případně na letišti potkáme:

  1. Co od létání očekáváte 

Je dobré mít představu, zda chcete brát létání jen jako koníček, nebo toužíte po kariéře pilota. Zda vás láká létat s motorem či bez něj a podobně. Pokud si nejste jisti, můžete využít naši nabídku vyhlídkových letů a vyzkoušet si, co by vám nejlépe sedělo. Každý druh létání má své kouzlo a je jen a pouze na vás, kterému z nich se rozhodnete podlehnout.

  1. Kolik času a peněz tomu mohu věnovat 

S nadsázkou se dá říct, že i milionář by neměl problém všechny své peníze za létání utratit za jediný den. Na druhou stranu se mu věnuje i mnoho studentů, kteří si na něj vydělávají na brigádě. Peníze za výcvik nemusíte nosit všechny najednou. Bude vám zřízeno konto, na kterém je potřeba být stále v plusu. Znamená to tedy, že celou částku zaplatíte v průběhu výcviku, který trvá měsíce, občas i rok a kousek. S časem je to složitější, platí pravidlo, že motorové létání zabere méně času, ale stojí více, kdežto plachtění je sice levnější, ale času na letišti strávíte mnohem víc. 

  1. Zdravotní stav 

Zdraví pro létání je laiky často démonizováno. Ano, pilot nadzvukové stíhačky musí být absolutně zdravý, nicméně nároky se postupně snižují s tím, jak bychom zkoumali jednotlivé druhy létání. Dopravní piloti mohou mít například dioptrie a některé lehčí neduhy. Nároky na sportovní piloty se pak dají srovnávat s řízením automobilu. I tak je nutné zvážit, zda naše tělo zvládne psychické i fyzické napětí spojené s intenzivními pocity zvláště v počátku výcviku. Plachtaři pak například tráví ve vzduchu i několik hodin v kuse.

Jaké typy výcviků s žáky nejčastěji začínáme:

Výcvik pilota kluzáku SPL (Sailplane Pilot Licence)

Bezmotorové létání je asi to nejbližší přírodě, co můžete v letadle s pevným křídlem zažít. Větroně se do vzduchu dostávají ve vleku za motorovým letounem, nebo pomocí navijáku a dlouhého lana (princip je podobný tomu, jak dostanete do vzduchu draka).

Výcvik zabere zhruba 15 letových hodin rozčleněných do cca 10 úloh. V každé z nich se naučíte něco nového. Začíná se s přímým letem, zatáčkami, vzletem a přistáním. Po jejich zvládnutí následují komplexnější manévry jako je vybírání vývrtek a pádů, přistání do omezeného prostoru, nebo mimořádné situace (například přetržení lana na navijáku). Poté přichází velký den přezkoušení a první samostatný let…a pak další a další, dokud neprocvičíte již naučené manévry v sóle. Ke konci výcviku se z klouzání stane plachtění. Nejprve s instruktorem, a potom samostatně. Naučíte se využívat stoupavé proudy tak, jak to dělají dravci. No a pak je možnost pokračovat dále sportovní činností, která spočívá v létání přeletů, mnohdy několik stovek kilometrů dlouhých. Když si tichý let zkusíte, uvidíte, že je to vysoce návyková záležitost. Navíc je to naprostý základ, ze kterého čerpali své schopnosti v krizových chvílích i takoví piloti jako Neil Armstrong a Chesley Sullenberger (jo, ten borec, co položil dopravák do Hudsonu :). Proto je to vhodný začátek pro všechny – jak aspiranty na pohodové dny mezi káňaty, tak i borce, kteří si chtějí létáním vydělávat na živobytí. Cena výcviku je od 35 tis Kč a je závislá na tom, zda jste ochotni na sobě pracovat. Pokud podceníte přípravu na let a něco nezvládnete, budete muset v zájmu své bezpečnosti létat více letů a tím svůj výcvik prodraží i prodloužíte. Pilotem kluzáku se můžete v závislosti na výše zmíněném a na počasí stát za tři až šest měsíců. Limitem pro vydání průkazu je 16 let, samostatně můžete letět v 15 a limit pro zahájení výcviku je akorát to, abyste dosáhli na řízení.

Cvičíme na legendárních kluzácích L-13 Blaník a L-23 Super Blaník

Výcvik pilota motorového kluzáku (TMG – touristic motor glider)

Kříženec motorového a bezmotorového létání. V Táboře jej cvičíme na L-13SE Vivat, což je modifikace kluzáku L-13 Blaník, do kterého byl zabudován motor a kabina s dvěma sedadly vedle sebe. Je to nejlevnější možnost, jak se dostat do vzduchu s motorem. Výcvik pilota, který je držitelem SPL trvá okolo 7 hodin, výcvik úplného nováčka 35 hodin. Cena kompletního (35h) výcviku je okolo 70 tis Kč. 

Pilot lehkého motorového letounu LAPL (Light Aircraft Pilot Licence)

Pokud chcete svézt více jak jednoho člověka v letounu, nikoliv kluzáku nebo motorovém kluzáku a zároveň nemáte aspiraci na nějaké větší akce (třeba vození dvou stovek lidí na dovolenou), toto je kvalifikace pro vás. Cvičí se na stejných letadlech a podobným způsobem jako kvalifikace PPL (vysvětlení níže), ale jsou na vás kladeny nižší nároky, co se zdravotní kvalifikace týče. Ta je stejná jako na kluzáky a podobá se prohlídce před autoškolou. Výcvik trvá 30 hod, tedy o čtvrtinu méně než PPL a je také levnější, stojí 89 750 Kč + DPH. 

Soukromý pilot letounů (PPL(A))

První krokem k vysněné kariéře dopravního pilota, nebo pokud chcete vozit na výlety rodinu, létat časem v noci, vysazovat parašutisty, vlekat větroně, akrobatit…možností je mnoho a nelze je tady všechny vyjmenovat. Pilotem motorového letounu se stanete za 45 hodin letu a 143 600 Kč + DPH. Zdravotní kvalifikaci druhé třídy získáte, pokud jste průměrně zdravý člověk. Motorové létání má své kouzlo v dynamice a možnosti letět, kam se Vám zlíbí. Je sice finančně náročnější, ale dovoluje vám efektivně využít váš čas. Pokud řídíte svou firmu a na relax vám zbývá jen několik hodin týdně, v našem Piperu PA-28, Zlínu Z-142, Z-43, Z-226 nebo Robinu DR-400 rychle uletíte starostem. Pokud se připravujete na dráhu profesionálního pilota, u nás získáte železobetonové základy, na kterých ji postavíte. Když pak u nás získáte kvalifikace NIGHT, IR/SE/PBN, CPL, MEP+IR/ME/PBN, nalétáte dostatek hodin a složíte zkoušky ATPL, je téměř jisté, že vás jednoho dne uvidíme v některé z dopravních společností (jako již mnoho našich členů).

Ať už vaše rozhodnutí bude jakékoliv, zdarma dostanete spoustu nových přátel, skvělých zážitků a nových zkušeností. Na táborské letiště nechodíme jen kvůli létání, mnohým z nás se stalo celoživotní vášní a spíše životním stylem, nežli jen koníčkem a/nebo povoláním. Rádi vás mezi sebou přivítáme.